Η Αγγελική Κοσκερίδου, μιλά στο PsychologyNow.gr για τις προκλήσεις της εκπαίδευσης στην ψυχοθεραπεία και αναλύει τις 5 ψυχοθεραπευτικές προσεγγίσεις στο Εκπαιδευτικό…
Η Αγγελική Κοσκερίδου, μιλά στο PsychologyNow.gr για τις προκλήσεις της εκπαίδευσης στην ψυχοθεραπεία και αναλύει τις 5 ψυχοθεραπευτικές προσεγγίσεις στο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα της Συνθετικής Ψυχοθεραπείας του ΟΛΟΝ Education.
Από την 14η εμπειρία μας, ειδικά τα πρώτα έτη λειτουργίας της σχολής ΟΛΟΝ Education by Αγγελική Κοσκερίδου, αλλά και από την προσωπική μου εμπειρία ως εκπαιδευόμενη στο παρελθόν, παρατήρησα αρκετές ελλείψεις σε ζωτικής σημασίας σημεία. Ως εκπαιδευόμενη στο παρελθόν βίωσα μία γενική αδιαφορία ως προς τα σημαντικά στοιχεία που ενδιαφέρουν τον εκπαιδευόμενο.
Αυτός ήταν ο λόγος που η ομάδα μου και εγώ αποφασίσαμε να δημιουργήσουμε τα εκπαιδευτικά μας προγράμματα στη σχολή. Αναβαθμισμένα επαγγελματικά προγράμματα που παρέχουν υπερ-πλήρες επιστημονικό εκπαιδευτικό υλικό. Οι εκπαιδευόμενοί μας σχεδόν δεν απαιτείται να αγοράσουν βιβλία γιατί τους καλύπτουμε πλήρως. Εμβάθυνση σε κάθε προσέγγιση ξεχωριστά, κατακτώντας τα περισσότερα και πιο σημαντικά εργαλεία της κάθε προσέγγισης και όχι απλή επιφανειακή αναφορά, προτού καταλήξουμε στη σύνθεση και την εμβάθυνσή της.
Επίσης, η πρακτική και η εποπτεία εφαρμόζεται από το 1ο έτος της κατάρτισής τους για να έχουν τη δυνατότητα να αναπτύξουν πλήρως τις δεξιότητές τους ενώ παράλληλα διορθώνουμε λάθη και κενά που εμφανίζονται στη τάξη κατά την εφαρμογή τους. Ο σπουδαστής του ΟΛΟΝ έχει μία ολιστική εμπειρία εκπαίδευσης που όμοια δεν υφίσταται. Έχουμε προσθέσει μαθήματα όπως οι βασικές δεξιότητες συμβουλευτικής ώστε να χτίσει ο εκπαιδευόμενος τη βάση της θεραπείας που είναι απαραίτητο συστατικό για την επιτυχημένη θεραπευτική σχέση και τη βελτίωση της ψυχικής υγείας του θεραπευόμενου.
Επίσης, προσθέσαμε τη ψυχοσωματική διάγνωση, ένα εργαλείο που βοηθά τον θεραπευτή να αποκρυπτογραφήσει βαθύτερα κρυμμένα αίτια της σωματοποίησης των ψυχικών δυσλειτουργιών του. Στόχος είναι να αποφοιτούν άριστοι επαγγελματίες από τη σχολή μας, έτοιμοι να υποδεχτούν τους θεραπευόμενούς τους και να έχουν επάρκεια ουσιαστική και εμπειρία.
Η Συνθετική προσέγγιση στο ΟΛΟΝ βασίζεται στην εμβάθυνση 5 προσεγγίσεων που θεωρούνται οι σημαντικότερες για να καταφέρουμε να εργαστούμε με τον θεραπευόμενο σε βάθος. Δε θεωρούμε ότι μπορούμε να αφαιρέσουμε καμία από αυτές διότι όλες είναι απαραίτητες και χρήσιμες για την κατανόηση και υποστήριξη του ατόμου.
Σημαντικές όλες ώστε καθώς κατακτούνται, καταλήγουμε στη σύνθεση και τελικά σε ένα πιο ολιστικό μοντέλο θεραπείας που βοηθάει το άτομο βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα ενώ παράλληλα παρέχει ένα πλήθος παρεμβάσεων και εργαλείων στον ψυχοθεραπευτή.
Η μόνη διαφορά ουσιαστικά προκύπτει στο τελευταίο έτος της Ψυχοθεραπείας που αφορά την εμβάθυνση σε αυτή. Τα δύο προγράμματα έχουν κοινή βάση αφού για να γίνεις ψυχοθεραπευτής απαιτείται αρχικά να είσαι σύμβουλος ψυχικής υγείας. Η συμβουλευτική με την ψυχοθεραπεία διαφέρουν στο βάθος που η κάθε προσέγγιση εργάζεται.
Η Συνθετική Συμβουλευτική έχει διάρκεια 4 έτη ή 3 έτη ταχύρρυθμα ενώ η Συνθετική Ψυχοθεραπεία έχει διάρκεια 5 έτη ή 4 έτη ταχύρρυθμα ώστε να μη χαθεί η αναγνώριση.
Φυσικά, ο κάθε εισηγητής και συνεργάτης είναι έμπειρος θεραπευτής και διαθέτει ένα πλούσιο βιογραφικό γύρω από την προσέγγιση που θα εκπαιδεύσει. Οι περισσότεροι εισηγητές είναι χρόνια συνεργάτες μας και το feedback που έχουμε από τους εκπαιδευόμενούς μας είναι άριστο.
Για να γίνει λοιπόν κάποιος συνεργάτης εισηγητής μας απαιτείται να έχει λάβει το πτυχίο και μεταπτυχιακό του, να έχει κατακτήσει μία ολοκληρωμένη προσέγγιση και να τα έχει εφαρμόσει αυτά στην πράξη για κάποια έτη ώστε να μπορεί να μεταδώσει, όχι μία στείρα γνώση, αλλά να παρέχει μία διαδραστική εμπειρία εκπαίδευσης στον εκπαιδευόμενο που μας εμπιστεύεται.
Όπως ανέφερα και παραπάνω, κατά τη διάρκεια της δικής μου εκπαίδευσης παρατήρησα ότι υπήρχαν πολλές φορές ζωτικής σημασίας ελλείψεις όπως ελλιπές ακαδημαϊκό υλικό, μη ξεκάθαρη κατεύθυνση για τη βιβλιογραφία και γενικά μία πιο «ψυχρή» επαγγελματική εκπαίδευση σε ένα ανθρωπιστικό λειτούργημα.
Παρατήρησα, επίσης, ότι δεν υπήρχε εξατομικευμένη υποστήριξη και όποιος εκπαιδευόμενος διάβαζε θα μάθαινε, ενώ όποιος δεν ασχολούταν μπορεί και να κανείς να μην τον υποστήριζε, αφηνόταν στη μοίρα του θα τολμήσω να πω. Εγώ ήμουν από τους τυχερούς γιατί και «το είχα» που λέμε λαϊκά, αλλά και διάβαζα και μου ταίριαζε, οπότε αποφοίτησα από όλες μου τις εκπαιδεύσεις με άριστα.
Το ζήτημα όμως δεν είναι μόνο ο εαυτός μου, γιατί συχνά παρατηρούσα τι συνέβαινε στις τάξεις. Έβλεπα λοιπόν σπουδαστές χωρίς ελπίδα, κόσμο που δε γνώριζαν ούτε οι σχολές και ούτε οι εκπαιδευτές, γιατί ήταν στην τάξη. Δεν ερχόταν κάποιος να τους «πιάσει από το χέρι» για να τους ενδυναμώσει. Όλοι έχουν δυνάμεις και αδυναμίες, αν δεν υποστηρίξεις τον σπουδαστή σου, πως θα βγει σωστός θεραπευτής στην κοινωνία; Όλα αυτά συνέβαλαν στο γεγονός να δημιουργήσουμε ένα πρόγραμμα που θα καλύπτει κάθε κενό που ανακαλύψαμε.
Πρώτα ο άνθρωπος για τον άνθρωπο. Αν δεν εφαρμόζουμε εμείς οι εισηγητές και οι σχολές τη δεοντολογία και δεν μας ενδιαφέρει πρώτα το καλό του διπλανού μας, τότε πως θα γίνουμε θεραπευτές και πως θα δημιουργήσουμε θεραπευτές;
Δυστυχώς στην Ελλάδα δεν υπάρχει σωστή καθοδήγηση από τα περισσότερα κέντρα και εκπαιδευτικά ιδρύματα και αυτό είναι γεγονός και παράπονο των περισσότερων ενδιαφερομένων που προσπαθούν να αποφασίσουν που απαιτείται να κατευθυνθούν είτε για να καταφέρουν να βρουν εργασία κατά την αποφοίτηση είτε για να ταιριάζει η εκπαίδευση με τις ανάγκες και τους στόχους τους.
Εμείς προσπαθούμε να επιλύσουμε αυτήν την κατάσταση και τις δυσκολίες, με το να είμαστε απόλυτα ειλικρινείς με τους ενδιαφερόμενους κατά την ενημέρωση που παρέχουμε για τα εκπαιδευτικά μας προγράμματα. Επίσης προσπαθούμε να εκμαιεύσουμε τις αληθινές ανάγκες και τους στόχους του ενδιαφερόμενου ώστε να του προτείνουμε ποιο πρόγραμμα να ακολουθήσει είτε να εγγραφεί τελικά σε εμάς είτε χρειαστεί να επιλέξει κάποια άλλη σχολή που του ταιριάζει περισσότερο.
Μπορούμε φυσικά να παρέχουμε και μία συμβουλευτική συνεδρία σταδιοδρομίας ώστε να αισθάνεται πιο σίγουρος και ξεκάθαρος για τα επόμενα βήματα που πρόκειται να ακολουθήσει για να φτάσει νωρίτερα και ασφαλέστερα στον στόχο του.
Προσπαθούμε εν ολίγοις να είμαστε αντικειμενικοί, και όχι να επικοινωνούμε με τους ενδιαφερόμενους καθαρά με τη φιλοσοφία μίας «πελατειακής» σχέσης. Πιστεύουμε ότι υπάρχει χώρος για όλες τις σχολές να δουλέψουν, αλλά και να βελτιώσουν τα προγράμματά τους ώστε να γίνουν πιο ελκυστικές για τους υποψηφίους. Δε συμφωνούμε με την τάση που υπάρχει «το μεγάλο ψάρι να φάει το μικρό».
Ευχόμαστε αυτό να το καταλάβουν όλοι και να επικοινωνούν με τους υποψηφίους με μεγαλύτερη αλήθεια και υποστήριξη στο πολύ ευαίσθητο στάδιο της αναζήτησής τους αλλά και κατάρτισής τους με όλες τις ανάγκες είτε βιοτικές είτε χρονικές απαιτούνται για να τα βγάλουν πέρα. Υπάρχει μία γενική εξουθένωση και προσπαθούμε ως επαγγελματίες να απαλύνουμε όσο μπορούμε αυτή τη κατάσταση.
Ως σχολή και ως επαγγελματίες μας ενδιαφέρει πρώτα ο άνθρωπος. Προσπαθούμε να παρέχουμε τη μέγιστη ποιότητα εκπαίδευσης με το χαμηλότερο δυνατό κόστος και να δώσουμε μία μέση τιμή διδάκτρων που είναι φυσιολογική με εκπτώσεις και υποτροφίες που παρέχουμε και να καλύψουμε το σπουδαστή περαιτέρω με το να παρέχουμε τριπλάσιο εκπαιδευτικό επιστημονικό υλικό, περισσότερα μαθήματα, πρακτική και εποπτεία από το πρώτο έτος ώστε να εκμηδενίσουμε τις εκπαιδευτικές του ανάγκες και να του καταστήσουμε την κατάρτισή του μία ευχάριστη εμπειρία.
Η εμπειρία μας, μάς επιτρέπει να προνοήσουμε και για αυτές τις περιπτώσεις. Παρατηρήσαμε ότι ένα μεγάλο ποσοστό έχει ανάγκη από μεταπτυχιακό και από προσέγγιση οπότε βρήκαμε τη καλύτερη δυνατή λύση για να μπορέσει ο εκπαιδευόμενος να λάβει και τα δύο σε ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα.
Αλλάξαμε την έννοια της επαγγελματικής εκπαίδευσης, αυτό που ονομάζουμε προσέγγιση, και αναβαθμίσαμε τη προσέγγιση σε ακαδημαϊκό επίπεδο. Παρέχουμε δηλαδή κανονικά την ψυχοθεραπευτική προσέγγιση όπως ορίζει ο όρος και οι ανάγκες αυτής και προσθέσαμε στη προσέγγιση πλούσιο ακαδημαϊκό επιστημονικό υλικό που θα βοηθήσει ποικιλοτρόπως τους φοιτητές μας.
Νομίζω ότι διαμορφώσαμε μία άριστη εκπαιδευτική εμπειρία που μπορεί να λάβει ο εκπαιδευόμενος που επιθυμεί να ακολουθήσει είτε την προσέγγιση είτε τον συνδυασμό. Ουσιαστικά σε αυτούς που επιθυμούν μόνο τη προσέγγιση δε «ρίχνουμε» την ποιότητα αλλά παρέχουμε όλα τα υπόλοιπα ως δώρα για τα ελληνόφωνα προγράμματα, ενώ σε όσους επιθυμούν να λάβουν μαζί και τον ακαδημαϊκό τίτλο ακολουθούμε μία άλλη διαδικασία σε συνεργασία με τα κολλέγια που τους επιτρέπει να λάβουν τον ακαδημαϊκό τους τίτλο μαζί με την επαγγελματική πιστοποίηση κατά την αποφοίτησή τους, δίνοντας τη διαφορά διδάκτρων με επιπλέον υποτροφίες απευθείας στο κολλέγιο.
Αυτό πολλές φορές χρειάζεται εξατομικευμένη ανάλυση ώστε να μελετηθεί τι ταιριάζει καλύτερα στον σπουδαστή ανάλογα με τους στόχους και τις ανάγκες του. Εμείς παρόλα αυτά προσπαθήσαμε να βρούμε λύσεις για τους εκπαιδευόμενους ώστε να μην απαιτείται να επιβαρυνθούν με επιπλέον έξοδα και μετεγκατάσταση στο εξωτερικό για να λάβουν τον ακαδημαϊκό τους τίτλο. Παρέχουμε αρκετές λύσεις που μπορεί ο κάθε ενδιαφερόμενος να μιλήσει μαζί μας για να ανακαλύψουμε αυτές που ταιριάζουν καλύτερα στο κάθε ένα.
Η βασική διαφορά έχει να κάνει με τις δυνατότητες απόκτησης πτυχίου ή μεταπτυχιακού και προκύπτουν από τις σχετικές νομοθεσίες της κάθε χώρας. Το MIC College της Μαδρίτης μπορεί να παρέχει επαγγελματικά πτυχία και μεταπτυχιακά, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις και επαγγελματικά διδακτορικά.
Αντιθέτως το AIU College της Ολλανδίας στο Άμστερνταμ μπορεί να παρέχει μεταπτυχιακά διπλώματα και διπλώματα κατά την αποφοίτηση. Το δεύτερο συνήθως είναι μία πιο οικονομική λύση για αυτόν που θέλει να έχει στα χέρια του την ακαδημαϊκή «απόδειξη» ότι παρακολούθησε σχετικό πρόγραμμα και έχει αξιολογηθεί για αυτό, όταν οικονομικά δε δύναται να καλύψει την επιλογή του Bachelor ή Master από Ισπανία. Θα λέγαμε ότι οι λόγοι είναι καθαρά οικονομικοί και όχι ποιοτικοί.
Συνήθως απαιτείται ο ενδιαφερόμενος να αποστείλει το βιογραφικό του και να περάσει μία συνέντευξη ώστε να επιβεβαιωθεί ότι είναι κατάλληλος για τη συγκεκριμένη προσέγγιση αλλά και ότι πληροί τις ουσιαστικές προϋποθέσεις που απαιτούνται για να γίνει κάποιος ψυχοθεραπευτής. Κατά τη διάρκεια της συνέντευξης δίνεται η ευκαιρία να επιλυθούν και απορίες γύρω από το πρόγραμμα αλλά και να κατανοήσει καλύτερα αν το συγκεκριμένο πρόγραμμα καλύπτει τις ανάγκες του ενδιαφερόμενου σύμφωνα με τους στόχους που έχει θέσει για το μέλλον του.
Τα μαθήματα γίνονται σε μικρά group με μέγιστο αριθμό τα 10-12 άτομα για να μη χαθεί η ποιότητα της εκπαίδευσης και προσπαθούμε να κλείσουμε τις θέσεις το συντομότερο δυνατό μέσα στο καλοκαίρι για την ακαδημαϊκή χρονιά που ξεκινάει Σεπτέμβριο- Οκτώβριο του κάθε έτους.
Συνήθως έχουμε εγγραφές από αρχές του χρόνου και άλλες φορές από το προηγούμενο έτος για το επόμενο, οπότε η καλύτερη δυνατή επιλογή για να βρει ο υποψήφιος διαθεσιμότητα να ενταχθεί στο πρόγραμμα είναι να επικοινωνήσει μαζί μας το συντομότερο δυνατό. Τελευταία στιγμή, είναι πιθανόν να προκύψουν διαθέσιμες θέσεις αλλά το συντομότερο το ασφαλέστερο.
Να κάνουν αυτό που αγαπάνε χωρίς να κοιτάζουν αν υπάρχει κορεσμός ή όχι σε αυτό που επιλέγουν. Το λάθος που κάνουν οι περισσότεροι είναι να επιλέγουν αυτό που θα τους δώσει δουλειά, αντί για αυτό που αγαπούν.
Αν κάνεις όμως αυτό που αγαπάς δεν υπάρχει πιθανότητα να μην έχεις δουλειά αργότερα. Χρειάζεται να ξεκινούν με θάρρος και εμπιστοσύνη να βαδίζουν στο δρόμο για την επιτυχία και τότε παρά τις δυσκολίες θα τα καταφέρουν.
Δεν υπάρχει επαγγελματίας επιτυχημένος που δεν απέτυχε στο παρελθόν. Η συνταγή της αποτυχίας είναι να τα παρατήσεις με τη πρώτη δυσκολία, να σκεφτείς πως θα βγάλεις χρήματα γρήγορα χωρίς να σε αφορά η ποιότητα και να επενδύσεις σε βραχυπρόθεσμες εκπαιδεύσεις.
Πρέπει να βρεις την προσέγγιση που σου ταιριάζει όχι αυτή που θα σου φέρει χρήματα. Χρειάζεται πάντα να είσαι ο εαυτός σου για να επιτυχείς, κόσμος υπάρχει για όλους. Σκέψου λοιπόν ποιοι είναι οι ιδανικοί σου στόχοι και που θες να βρίσκεσαι σε 5 και σε 10 χρόνια από τώρα επαγγελματικά, χωρίς να σε απασχολεί το οικονομικό και έπειτα επέλεξε την προσέγγιση που σου ταιριάζει και εναρμονίζεται με αυτά τα χαρακτηριστικά.
Σίγουρα αν κάποιος υποψήφιος επιθυμεί να εργαστεί με θέματα καθημερινής φύσεως όπως άγχος, κατάθλιψη, κρίσεις πανικού και δυσκολίες που αντιμετωπίζουμε οι περισσότεροι σε διάφορους τομείς όπως με την οικογένεια, με την εργασία μας με τους φίλους μας, μπορεί να λάβει άριστη εκπαίδευση μέσα από την προσέγγιση Σύνθεση στο ΟΛΟΝ.
Η συγκεκριμένη απαιτείται και από ειδικούς που επιθυμούν να ακολουθήσουν μία πιο κλινική κατεύθυνση αφού για να διαχειριστείς κλινικά περιστατικά χρειάζεται να κατέχεις τη γνώση να διαχειριστείς τα απλούστερα. Αν δηλαδή δε γνωρίζει ο κλινικός τα βασικά για να διαχειριστεί τις κρίσεις πανικού πως θα διαχειριστεί στη πορεία μία χρόνια κρίση πανικού με βαρύτερη συμπτωματολογία;
Σίγουρα η Σύνθεση δεν είναι πανάκεια, αλλά αποτελεί μία από τις σημαντικότερες προσεγγίσεις που επιτρέπουν να παρέμβουμε σε ένα ευρύ φάσμα συμπτωματολογίας.
Δηλώστε εδώ συμμετοχή για το Πρόγραμμα Συνθετική Συμβουλευτική & Ψυχοθεραπεία 2 σε 1 Επαγγελματικό + Ακαδημαϊκό Master (Σύνθεση 5 Προσεγγίσεων: Ψυχοδυναμική, CBT, Συστημική, Gestalt, Rogers)
Για περισσότερες πληροφορίες ή για αιτήσεις συμμετοχής στα εκπαιδευτικά προγράμματα του ΟΛΟΝ, επισκεφθείτε το olon.edu.gr ή επικοινωνήστε στο olon.edu@gmail.com και στο all4therapy@gmail.com.
Χρήσιμα άρθρα και συμβουλές για Σπουδές Ψυχολογίας στην Ελλάδα και τον Κόσμο.